Monday, November 2, 2009

Kemanakah arah tuju kita...



Kali ini saya ingin memberi sedikit pandangan berkenaan politik kita di Malaysia hari ini yang semakin huru-hara entahlah!! Yang terbaru keluar parti jadi BEBAS sokong UMNO ,kenapa? Memang tak hairan la asal dia memang UMNO, sebelum ini pun sama daripada Umno masuk Keadilan,sebab apa? Ada yang insaf dengan kezaliman Umno ada pula yang berkepentingan peribadi,sebab tak dapat duit yang dijanjikan tak dapat projek sebab itulah huru hara berlaku didalam PKR atau pembangkang,kalau jenis nak duit mudah sangatlah umno nak pancing diorang bagi sikit duit itu jam boleh tukar parti,bodoh betul!!itulah kata2 ahli pembangkang kerana geram..
Dalam PAS pulak lain ceritanya,bergaduh sesama ahli,bukan ahli biasa tetapi dari golangan atasan,pelik betul!! Ha..apakah sebenarnya perjuang kita ?PAS atau islam?saya masih ingat Tok Guru Nik Aziz pernah berkata:kita memperjuangkan Islam bukan memperjuangkan PAS. Memang betul kita memperjuangkan islam melalui parti politik begitu juga kata Tok Guru:jika umno melaksana atau memerintah secara islam maka tak perlu lagi PAS nak berjuang.lebih kurang la kata2 Tok Guru.
Dan ramai lagi ahli2 Pas yang jahil yang masih tak memahami islam secara sempurna,ada juga yang tak pandai baca Al-Quran walaupun dah lanjut usia,bila nak dibuatnya belajar Al-Quran semua lari tak nampak batang hidung,kalau cakap pasal agama depa yang lebih seolah2 dioranglah lebih pandai.
Adakah orang2 pas masih tak memahami apa perjuangan pas sebenarnya?kalau kita lihat kembali ceramah2 pas kebanyakkan pimpinan yang memberi ceramah mencaci-maki orang2 umno,bukan la saya sokong umno,tapi sebagai orang yang memperjuangkan islam mesti bercakap dengan akhlak islam seperti mana Baginda Nabi ajarkan kepada kita,kalau kita masih seperti yang sama,macam mana orang umno nak masuk pas dan bagaimana orang2 kafir nak masuk islam?sehingga ada yang mengatakan syaitan kepada seseorang.Tujuan mengadakan ceramah kita nak menyedarkan manusia tentang penyelewang yang berlaku yang dibuat oleh umno,bukan untuk mengkafirkan mereka.
Dimanakah politik islam yang sebenar jika parti islam sendiri tidak melaksanakannya dengan sempurna,bagaimanakah politik islam yang diajar Baginda Nabi S.A.W. marilah sama2 kita muhasabah diri kita,merenung kembali segala kecacatan yang ada pada diri kita juga parti kita,kebelakangan ini memang banyak berlaku pergolakkan didalam parti sendiri jika kita tidak menyelesaikannya dengan cara hikmah maka perkara ini tidak akan selesai bahkan bertambah buruk,apatah lagi ulama’ kini di maki-hamun ikut sesuka hati,siapakah yang akan mengislahkan parti jika kepimpinan ulama’ sudah tidak dipercayai lagi,adakah mat2 rempit jalanan?adakah orang2 jahil yang tunjuk hebat bercakap?adakah orang2 kafir yang menjadi kelab penyokong pas?fikir-fikirlah, moga perjuangan kita ini menjadi perjuangan yang murni dan diredhai Allah Ta’ala.

2 comments:

  1. Assalamualaikum... Salam ziarah dari sahabat.. nice blog n good entry..

    Sedikit tips dan info buat teman2 bloggers.. perkara remeh yg kita kurang perasan dan tutor 4 the latest read more.. tengok jgn x tengok.. sila
    klik disini.

    Semoga bermanfaat insyaAllah.."Sebaik-baik manusia ialah orang yang dapat memberi manfaat kepada orang lain"(Hadis riwayat Al-Qudhi).

    "SAMPAIKAN WALAU SATU AYAT"

    "Sesungguhnya yang paling ditakutkan daripada apa yang aku takutkan menimpa kalian adalah asy syirkul ashghar (syirik kecil). Sahabat bertanya: "Apakah dimaksudkan syirik kecil itu? Baginda menjawab: Riak." (Hadis riwayat Imam Ahmad).
    Wallahualam.

    "Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Melainkan mereka yang beriman dan beramal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran". - Surah Al-Asr:1-3.

    blog anda bagus dan bermanfaat...!!! Teruskan menulis.. Semoga sejahtera dan semoga sentiasa diberi keberkatan.. wassalam.

    ReplyDelete